Το θαλασσινό εμπορικό ταξίδι και η ναυτιλιακή επιχείρηση
Περιγραφές του ταξιδιού και στοιχεία για τα φορτία και τα ναύλα βρίσκονται στα ημερολόγια καταστρώματος, τα κατάστιχα και τα ναυλοσύμφωνα. Δυστυχώς ελάχιστα έχουν διασωθεί.
Στα Γαλαξειδιώτικα καράβια ο ιδιοκτήτης ήταν συχνά και ο καπετάνιος, ο οποίος παράλληλα με την κυρίαρχη επιστασία και διακυβέρνηση του σκάφους, είχε και την φροντίδα της εμπορικής. Το ταξίδι είχε συγκεκριμένο προορισμό που καθόριζε ο ναύλος, αλλά η διάρκεια εξαρτιόταν από τις ιδιαιτερότητες της ιστιοφορίας, καιρό, θαλάσσια ρεύματα, εποχή.
Εκτός από τον Κορινθιακό και το Ιόνιο, οι Γαλαξειδιώτες με τα μεγαλύτερα καράβια τους ταξίδευαν σε όλα τα λιμάνια της Μεσογείου, της Μαύρης Θάλασσας και της Αζοφικής αλλά και της βόρειας Ευρώπης και πέρα από τον Ατλαντικό. Μαρτυρίες για τη ναυτιλία των ιστιοφόρων του 19ου αιώνα, τη περιπέτεια του ταξιδιού, την αβεβαιότητα που δημιουργεί η εξάρτηση από τους καιρούς και για τη ζωή στο καράβι παρέχουν οι καταγραφές στα ημερολόγια του καταστρώματος που εκτίθενται.
Οι Γαλαξειδιώτες καραβοκυραίοι όταν επέστρεψαν στην πατρίδα τους, μαζί με τα διάφορα φορτία, έφερναν πολύτιμα τιμαλφή, ασημικά, κρύσταλλα, πορσελάνες, περίτεχνες λάμπες και καθρέφτες, έπιπλα, υφάσματα, σπάνια βιβλία, ρουχισμό για τα σπίτια και την οικογένειά τους. Η οικοσκευή και η ενδυμασία έδειχναν την ευμάρεια των κατοίκων του Γαλαξειδίου, που μαζί με τη μόρφωση και την παιδεία παρουσίαζαν μία ξέχωρη εικόνα.
Ο ρόλος του νεοσύστατου Ελληνικού Κράτους στη εμπορική ναυτιλία φαίνεται από τα πιστοποιητικά Νηολόγησης, Εθνικότητας, και από τα Διπλώματα Πλοιάρχων, Ναυτικά Φυλλάδια και Υγειονομικές Πιστοποιήσεις.
Πολύτιμες πληροφορίες για τη διαχείριση της ναυτιλιακής επιχείρησης μας δίνουν τα διάφορα έγγραφα και κατάστιχα που επίσης εκτίθενται.